Vitamín D - prečo ho potrebujeme a ako ho doplniť

Nevyhnutná úloha vitamínu D v našom tele

Vitamín D sa v našich bunkách správa podobne ako steroidný hormón a má funkciu voľne prechádzať membránami. Je katalyzátorom celého radu dôležitých fyziologických procesov, bez ktorých naše telo nemôže fungovať naplno. Keď máme tohto vitamínu nedostatok prejavuje sa to zmenami na bunkovej úrovni, ktoré môžu vyústiť do problémov, ako je cukrovka, skleróza, poruchy imunity, depresie, artritída a dokonca aj rakovina. Vitamín D je tiež zodpovedný za správne využívanie vápnika a spevňovanie kostí.

Aká je odporúčaná dávka

Odporúčaná denná dávka je 10 ng / ml, avšak štúdia ukazujú, že by sa malo jednať skôr o 30 ng / ml. V lete nie je žiadny problém získať správnu dennú dávku pobytom na slniečku, kedy stačí aj 10 minút. V zime záleží na tom, čo si naše telo uložilo do zásoby z letných mesiacov.

Vitamín D prijímame zo slnečného žiarenia, ale čo v zime?

Pretože je veľmi dôležité mať dostatočnú hladinu vitamínu D, je dobré zamerať sa v zime na konzumácii potravín, ktoré v sebe skrýva práve tento vitamín. Stávka na istotu sú doplnky výživy priamo s koncentrovaným vitamínom D. Nezabudnite do jedálnička zaradiť tučné ryby, ako je losos, sleď, tuniak a ďalšie. Skvelým zdrojom vitamínu D je tiež vaječný žĺtok, ktorý bol predtým neprávom zatracovaný pre údajný vplyv na zvyšovanie nežiaduceho cholesterolu. Dnes už vieme, že to tak nie je a že je naopak dobré vajíčka v rozumnej miere zaradiť do jedálnička.

Autor: Šárka Stuchlíková

Alternatívne produkty