Quinoa - znovu objavený poklad

Semená merlíku čínskeho, inak označovaného ako quinoa, je obilnina, ktorá je známa už po stáročia. Inkovia ju považovali za posvätnú obilninu, ktorá udeľujúc silu bojovníkom a pomáhala deťom v raste. Quinoa skutočne obsahuje veľké množstvo látok a je pre náš organizmus prínosná. Aké látky obsahuje a ako ju pripraviť?

Vhodný zdroj bielkovín
Vysoký obsah rastlinných bielkovín robí z quinoa vynikajúci potravinu nielen pre vegetariánov. Rastlinné bielkoviny podporujú rast svalovej hmoty, napomáhajú regeneračným procesom a to všetko bez zbytočného zaťažovania tráviacej sústavy. Vstrebanie a využitie bielkovín prijatých z quinoa je veľmi efektívna.


Vysoký obsah vlákniny
Ľahká stráviteľnosť a priaznivý vplyv na tráviacu sústavu je daný predovšetkým vysokým obsahom zdravej vlákniny, ktorá sa stará o čistenie čriev a udržiavanie mikroflóry. Výsledkom je efektívne trávenie tukov a pomoc organizmu pri vylučovaní škodlivých látok.

Vitamíny a minerály
To, čo je na quinoe najcennejšie, je jej vysoký obsah vitamínov a minerálov. Jedná sa vynikajúci zdroj vápnika, ktorý je dôležitý pre pevnosť kostí. Obsahuje tiež horčík, ktorý pomáha pri problémoch so stresom, so svalovou regeneráciou a pri problémoch so zaspávaním. Vitamín E je silný antioxidant, ktorý bráni pôsobeniu voľných radikálov a vás organizmus starne pomalšie. Existuje aj istá pravdepodobnosť, že znižuje riziko rakoviny a slúži ako prevencia vzniku iných ochorení.

Jednoduchá príprava
Quinou stačí približne 15 minút povariť v dvojnásobnom množstve vody, podobne ako voľne sypanú ryžu a môžete podávať. Príprava je naozaj veľmi jednoduchá a ľahko vykúzlite zdravú a chutnú prílohu ku každému jedlu.

Sladká aj slaná úprava
Vďaka jednoduchej príprave, a jemnej neutrálnej chuti sa quinoa hodí do slaných i sladkých pokrmov. Možno z nej pripraviť kašu, pridať ju do dezertu, do šalátu alebo ju použiť ako prílohu napríklad k mäsu. Jej využitie je skutočne všestranné a účinky výnimočné.



Autor: Šárka Stuchlíková

Alternatívne produkty