Ketodieta: čo všetko obnáša, pre koho je vhodná a čo je pri nej dovolené?

Prečo ketodieta?
Svoj názov získala Ketodieta podľa javu ketóza, ku ktorému počas tejto diéty dochádza. Ide o prirodzený stav, keď organizmus čerpá len z vlastných tukových zásob. K tomu však dôjde len za predpokladu, že znížite príjem sacharidov, ktoré by naše telo zásobilo takzvanou okamžitou energiu, na minimum.

V dôsledku procesu ketózy telo čerpá energiu z ketónov, ktoré vznikajú pri rozkladaní tukov. Vďaka ketónom môžete zároveň pociťovať menšiu chuť do jedla. Ku ketóze zvyčajne dochádza už po dvoch až troch dňoch, kedy naše telo začína siahať do tukových zásob. Zaujímavosťou je tiež priaznivý vplyv Ketodiety na znižovanie hladiny cukru v tele.

Ketodieta je vhodná predovšetkým pre ľudí s nadváhou alebo pre toho, kto chce zmeniť svoj životný štýl. Do detodiety by sa však nemali púšťať ľudia s ochorením obličiek alebo pečene, ďalej diabetici a ľudia s vysokou hladinou cholesterolu. Určitú mieru rizika však predstavuje aj pre osoby, ktoré prekonali infarkt myokardu.

Vedeli ste, že spaľovaním tukov telo získava dvakrát viac energie, než je tomu v prípade pálenia sacharidov?

Trojfázový proces
Ak premýšľate, že ketodietu vyskúšate, pripravte sa na tri fázy. Prvá z nich - fáza redukčná - je založená na nahradení všetkých denných jedál proteínovými pokrmami. Toto obdobie zvyčajne trvá štyri týždne. Potom nasleduje udržiavacia fáza, kedy sa k proteínovým jedlám a nápojom postupne pridáva bežná strana. Proces udržiavania by mal trvať približne šesť týždňov. Posledná fáza je de facto návrat k bežnému stravovaniu. Avšak po absolvovaní dvoch predchádzajúcich fáz by sa človek nemal vrátiť k úplne pôvodným stravovacím návykom, ale mal by svoj jedálniček prispôsobiť novému a zdravšiemu životnému štýlu. V zásade je však dobré dodržiavať, aby ste stále prijímali viac bielkovín a menej sacharidov.

Aby ste sa vyhli toľko obávanému jojo efektu, prechádzajte k vašej klasickej strave veľmi pozvoľna. Ideálne je pridať pár sacharidov navyše a potom nechať vášmu organizmu čas si na tento vyšší prísun sacharidov navyknúť. Najlepšie po niekoľko dní. Potom opäť zvýšte príjem sacharidov.

Počas všetkých fáz nezabudnite dodržiavať dostatočný pitný režim a jedzte aspoň päťkrát denne. Až potom môžete pozorovať, že vaše nadbytočné kilogramy budú jeden po druhom ubúdať.

Čo jesť a čo nie?
Pokiaľ ide o povolené potraviny, v závislosti na danej fáze je všeobecne povolené chudé mäso, ryby, vajcia, panenské oleje, mliečne výrobky, orechy a semienka, a niektoré druhy ovocia, ako je napríklad avokádo či citrón. Zabudnúť by ste však mali na výrobky obsahujúce veľké množstvo tukov, sacharidové produkty, prílohy k jedlám, obilniny, údeniny, sladkosti, sladené nápoje, kávu a alkohol.

Čo by ste ale povedali na to, že vôbec nemusíte počítať množstvo jedla, ktoré zjete? To iste poteší každého! Dôležité však je, aby ste toho zjedli toľko, že sa budete cítiť nasýtení. Jediné, čo by ste si mali strážiť, je, aby ste preferovali tuky pred bielkovinami. Sacharidom sa ale samozrejme úplne vyhýbajte!

Aby ste mali lepšiu predstavu o tom, čo a kedy jesť, máme pre vás niekoľko tipov:

Na raňajky si doprajte napríklad výživnú omeletu so šunkou a syrom či miešané vajíčka so slaninkou a k tomu si dajte čerstvú zeleninu.
Na desiatu vám iste príde vhod avokádová nátierka ochutená čerstvým korením, soľou a pár kvapkami citróna.
Obed sa môže niesť v znamená šalátov či poriadneho kusa mäsa. Šalátu s kuracím mäsom či steaku z hovädzej sviečkovej s polníčkovo-paradajkovým šalátom snáď nikto neodolá!
Popoludní si si môžete dopriať syrový tanier doplnený čerstvou zeleninou. Ak však nemáte čas, môžete zvoliť rýchlovku v podobe proteínového nápoja.
Na záver dňa si doprajte zdravú bodku v podobe ryby. Lososa na masle zvládne určite každý. Ako prílohu zvoľte napríklad brokolicu, karfiol či mrkvu - všetko varené v pare a pokvapkané extra panenským olejom.

Aby vaše jedlo nebolo mdlé, nebojte sa ho riadne ochutiť. Soľ, korenie, lyžička octu či balzamika, čerstvé aj sušené bylinky - všetko je dovolené.

V ďalšom diele nášho mini seriálu o diétach sa zameriame na najčastejšie otázky, ktoré v súvislosti s ketodietou vyvstávajú, a tiež sa detailne pozrieme na jej prvú fázu.


Autor: Kateřina Doul

Alternatívne produkty