Chia semienka - sila prírody

Chia semienka sú semená šalvie hispánskej. Boli veľmi obľúbené u Aztékov, ktorí ich využívali k prevencii, liečbe a podpore fyzickej aktivity. Prečo tomu tak bolo a z akého dôvodu si chia semienka získavajú veľkú obľubu aj u nás?

1. Dôležité látky v chia semienkach
• bielkoviny
• sacharidy
• omega 3 mastné kyseliny
• vláknina
• antioxidanty
• vitamíny (A, C, E, skupina B a i.)
• minerály (vápnik, železo, draslík, zinok, mangán a i.)
• a ďalšie

Jeden príklad za všetky - chia semienka sú skvelý zdroj vápnika
Chia semienka určite veľmi ocenia napríklad vegáni, pretože obsahujú 5x viac vápnika, ako kravské mlieko. Ale nejde len o vegánov. Ak telu chýba vápnik, dochádza k deštrukcii chrbtice, kazivosti zubov alebo lámavosti kostí. Tieto problémy poznajú napríklad ženy po menopauze.

2. Priaznivý vplyv chia semienok na zdravie
• protizápalové účinky
• znižujú hladinu zlého cholesterolu
• prevencia proti rakovine
• dobrý vplyv na žilový systém
• podpora a prevencia srdcovej činnosti
• pomáhajú s redukciou hladiny cukru v krvi
• podporujú činnosť čriev
• posilnenie imunity
• a ďalšie

3. Chia semienka podporujú chudnutie
Ďalšiu skvelú pomoc ponúkajú chia semienka všetkým, ktorí potrebujú znížiť telesnú váhu. Po konzumácii totiž dokážu výrazne zvýšiť svoj objem v žalúdku, čím obmedzujú pocit hladu. Vďaka redukcii hladiny cukru v krvi dokáže znížiť chuť na sladké. Významnú úlohu zohráva aj to, že dodávajú telu energiu, ktorá je potrebná k pravidelnému cvičeniu.

Ostatne nezabudnite na to, že bez úpravy jedálnička a pravidelného pohybu nemôžete schudnúť. Ak tak urobíte, chia semienka pomôžu.


Recept na smoothie s chia semienkami, mangom a pomarančom

Kúpte si biely jogurt, kvalitné chia semienka, malé mango a pomaranče. Z pomarančov vytlačte 100 g šťavy, nakrájajte mango a pripravte si 1 lyžicu šalvie semienok. Všetko dajte do mixéra a pridajte jogurt. Rozmixujte a smoothie si hneď vychutnajte.

.


Autor: Pavel Hanzal

Alternatívne produkty