Bez proteínov mať svaly nebudete

Bez svalov organizmus chradne a zhoršuje sa jeho zdravotný stav. Svaly navyše pomáhajú chudnúť a bránia ukladaniu tukov, pretože potrebujú energiu aj v režime spánku.

Čo sú to proteíny
Proteíny, slovensky bielkoviny, sú vysokomolekulárne prírodné látky, ktorých hlavnou zložkou sú aminokyseliny. Bielkoviny sú však rôzne, pričom sa líšia hlavne podľa obsahu aminokyselín a ich poradie v reťazci. Organizmus si dokáže vytvoriť tzv. neesenciálne aminokyseliny, naopak esenciálne treba mu dodávať. Preto je dôležitá pestrá strava, ktorá telu ponúkne široké spektrum proteínov.

Ovšem nebudeme vás tu zaťažovať odbornými termínmi, radšej sa pozrime na praktické informácie.

Proteíny plnia v tele mnoho funkcií, napr .:
• podpora rastu svalovej hmoty
• ochrana svalstva pred poškodením v dôsledku fyzickej námahy
• umožnenie väčšieho spaľovanie tukov
• podpora chudnutia
• skrátenie doby regenerácie po námahe
• podpora zdravých kostí, vnútorných orgánov alebo krvných buniek
• a iné

Existujú živočíšne a rastlinné proteíny. Živočíšne proteíny sa síce pýšia vyšším počtom potrebných esenciálnych aminokyselín, ale potraviny s ich obsahom majú viac tuku a škodlivého cholesterolu. Preto sa čoraz viac záujemcov o zdravý životný štýl a chudnutie obracia k rastlinným proteínom.

Koľko proteínov denne ľudské telo potrebuje?
Pre jedincov s nízkou fyzickou aktivitou sa odporúča denný príjem 0,8 g bielkovín na 1 kg telesnej hmotnosti. Naopak u športovcov, ktorí pravidelne posilňujú vo fitness centre a budujú svalovú hmotu, to sú až 2 g na 1 kg váhy denne.

Pri väčšej potrebe proteínov je vhodné kupovať doplnky stravy, ktoré ich obsahujú. Môže ísť napríklad o tieto zdravé rastlinné proteínové nápoje. Ďalšou možnosťou, ktorú ocenia milovníci raw stravy, je konopný proteín v prášku. Ponuka kvalitných proteínov tým samozrejme nekončí. Existuje ich celá rada, takže si vyberie úplne každý.


Autor: Pavel Hanzal

Alternatívne produkty